Yak en Yeti - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu Yak en Yeti - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu

Yak en Yeti

Door: Stefanie en Steven

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

04 Juli 2008 | Nepal, Kathmandu

Namaste,

Nepal heeft een rumoerige tijd achter de rug door communistische rebellen (maoisten) die het land onveilig maakten. Het Westelijke landgedeelte was hun territorium en dus niet de meest veilige plaats om doorheen te reizen. Heden is de politieke situatie stabiel.

Tot nu toe slecht kleine maar steeds weerkerende probleempjes gehad met onze bullet. De mechaniekers zijn van goede wil maar het gebrek aan Engels (of ons gebrek aan Hindu en Nepali) maakt het er niet makkelijker op. Maar daar er in India op elke hoek een bullet mechanieker te vinden is, hebben we tot nu toe nooit echt in een lastig parket gezeten.

Een 50 tal km voor het middeleeuwse stadje Tansen moeten we vertragen daar er een bus en vrachtwagen tegen elkaar zijn gereden in een haarspeldbocht. De bus is geklemd met als gevolg een stevige file. Voordeel van een tweewieler is dat je overal makkelijk tussen kan manoeuvreren. En Steven is hier vrij handig in geworden. Het noodlot slaat echter toe..... we vallen midden deze massa in panne. Snel proberen terug te starten maar de bullet klaagt en zaagt. Al gauw staan al de wachtende mensen, zeker 100, rondom ons. Gapen, lachen, .... maar geen enkel die ons kan helpen. De frustraties lopen hoog op maar als de bus eenmaal getakeld is vloeien ze stelselmatig af. Na enkele uren prutsen heeft Steven het probleem opgelost en rijden we onzeker de verdere kms.

Ondanks de panne hebben we toch zonder problemen de verder rit naar Pokhara kunnen afleggen. Vanhieruit hebben we de bus genomen (geen aangename afwisseling tov de bullet) naar de start van een 12 daagse trekking. Vooraleer Mount Everest gekend was stond de Annapurna range in swerelds statistieken van machtigste reus. De trekking gaat van dorp tot dorp en het leuke is dat je geen gids nodig hebt en je je tijd zelf kan indelen. Hoewel we toch vele andere stappers met porters en gids tegenkwamen. Elke dag een 6tal uren stappen was niet al te moeilijk. Enkel na een hoogte van 3000 meter begint de alltitude parten te spelen. Acute mountain sickness is een veel voorkomende ziekte bij stappers die te snel stijgen en zich niet aanpassen aan de hoogte. Geloof het of niet maar de goede conditionele mensen hebben er vaker last van. 'Walk high sleep low' is de boodschap. Iedereen kan deze ziekte echter oplopen en je kan niets preventief ondernemen. Slecht veel water opnemen en suikers eten.
Je kunt het al raden dat een van ons er last van had?

Een groot probleem in Nepal is de toevoer van petrol. Deze wordt geleverd vanuit India en, door weten wij niet welke obstakels zit er geen regelmaat in. Met als gevolg dat elke dag rond het middaguur de mannen met hun hondas en yamahas en taxichauffeurs in de rij staan aan het petrol station in de hoop dat er een vrachtwagen van India komt.
In Tansen hebben we een dag moeten wachten voor de nieuwe levering. In Pokhara slechts enkele uren. Grappig is dat elke avond de petrol uitverkocht wordt en zo begint het hele circus de volgende dag opnieuw. De locals met hun scooters mogen slecht een maximum van 5 liter kopen terwijl we wegkomen met 15 liter.

Nepal is het land bij uitstek voor outdoor activiteiten. Dit trekt tevens een breed publiek aan: jonge gezinnen, stevige stappers, mountaineers. Normaal gezien moet men voor een vreemd voertuig wegbelasting betalen of importkosten als je het land niet zal verlaten. Bij de grens werd ons niets aangerekend dus hielden we ons van de domme. Bij het buitengaan van het land was er ook geen probleem bij immigratie. Aan de Indische zijde echter, hield men ons tegen met de vraag een bewijs van betaling van de wegentax voor te leggen. We hielden voet bij stuk dat alles in Nepal was afgehandeld en zijn de geldbewuste Indiers kunnen ontlopen.

De hoofdstad Kathmandu met de vele kleine, laten we verdwalen straatjes. De Nepali architectuur die terugkomt in de tempels die je overal, in elke steegje kan ontdekken. Er leeft zelfs een echte goddin in een van die tempels. Het jonge kind is uitgekozen volgens verschillende van oudsher vastgestelde karaktereigenschappen en uiterlijke kenmerken. Ze leeft afgesloten en wordt tentoongesteld bij speciale gelegenheden. Vanzodra ze haar eerste menstruatie krijgt wordt ze ontslaan als goddin. Haar verdere leven zal ze doorbrengen als een sterfelijke ziel en haar trouwen zou ongeluk brengen.

Na Thailand heb ik het niet meer gewaagd om in een rafting boot te stappen maar een rafting trip te Nepal mag je geen 'nee' tegen zeggen. Daar het regenseizoen is zijn niet alle plaatsen mogelijk om te varen. Vele zijn gewoonweg levensgevaarlijk. We hebben het er goed vanaf gebracht. De kayakkers groep echter die in hetzelfde kamp zaten hebben minder geluk gehad. De rivier was op 1 nacht zo snel gestegen dat de stroming niet te houden was. Met als gevolg verschillende gebroken beenderen.

Vooraleer we het hectische India terug zouden binnenkomen maakten we nog een tussenstop in het nationaal park Chitwan. Pronkstuk van dit sanctuary is de op het briefje van 100 nepali roepie pronkende neushoorn.

Nu terug naar India ...en onze thuis komst staat vast. We vliegen op 22 juli met swiss air naar onze trouwe Belgielandje.

Vele groeten aan iedereen
SenS

• 04 Juli 2008 - 11:18

Robbie :

Pfff.... Dat was lang geleden .Doet goed om nog iets van jullie wat te horen !!Tot binnen een paar weekjes See Y

• 04 Juli 2008 - 11:46

Stoopie:

ik kijk er al naar uit wanneer jullie terug komen.
    Net op tijd voor mijn verjaardag.
    Ben zelf weg tot den 22ste.
    Ga 10 dagen chillen in de provenve.
    Tot dan.
    Geniet nog van de laatste dagen

• 04 Juli 2008 - 11:51

Zorba:

Blij dat alles tot hiertoe goed verlopen is. We zullen toch tevreden zijn jullie in Zaventem te zien. Hou het rustig en tot dan.

Groetjes ma, pa en Zorba

• 04 Juli 2008 - 12:16

Thomas En Elke:

hey

we kijken er al naar uit om jullie terug te zien !!!

vele groetjes Thomas en Elke

• 05 Juli 2008 - 11:02

Edwin & Sandra:

blij nog eens iets te lezen na zo een lange tijd
    we zien jullie volgende maand dan wel
    grtz

• 05 Juli 2008 - 16:21

Ziko En Yana:

mooie foto's.en reis verslag.toch blij jullie terug te zien.tot in zaventem.

• 06 Juli 2008 - 09:23

Bingo:

travellers,long time a go dat we iets gehoord hebben,wat een ferme motor heb je daar,hij blijkt wel niet zo betrouwbaar als ik jullie verslag lees,maar dat heeft ook wel zijn charmes.Einde van 't verhaal is in zicht,geniet er nog van en tot binnekort,ciao
    gring

• 06 Juli 2008 - 12:12

Tante Tin Nonkel Cri:

Bedankt voor jullie kaartje wij zijn ook juist terug van enkele weken vakantie in Spanje dicht bij Huesca Spanje.
    We kijken uit naar jullie maar we gaan de reis verhalen missen we hopen dat je eens een vertel avond geeft.
    We wensen jullie een behouden terug reis.
    Vele groetjes Tante Tin en Nonkel Cris

• 06 Juli 2008 - 17:44

Inge Decuypere:

Hey trekkers,

Geniet nog van de laatste weken en tot heel binnenkort in België. Ik zie ernaar uit om je terug te zien en een stukje mee te beleven van jullie avontuur.

Liefs
    Inge , Jack en Kira

• 07 Juli 2008 - 10:29

Sarah X:

Hey Trotters!
    bangelijke neushoorn en mooie foto's! Laat het aftellen tot jullie terugkomst beginnen - Geniet van de laatste weken!!!!!
    x

• 08 Juli 2008 - 09:35

Annemie Meeusen:

dieje neushoorn is zooo graaf. Blij jullie binnenkort weer te zien, zie maar dat jullie uitgerust zijn tegen de Bogerfeesten hé

Groetjes en geniet van de laatste weken.

• 09 Juli 2008 - 06:42

Mario:

Lang geleden sinds het vorige verslag. Het zal zeker nog goed zijn daar tot binnenkort en geniet nog van de laatste dagen

• 09 Juli 2008 - 09:11

Stefan Silvy Emma...:

Spijtig van je wederkerende pech maar toch altijd nog wat geluk ook hé. Als jullie thuiskomen, zijn wij juist terug van Marokko, see you!x

• 11 Juli 2008 - 07:21

Atos-Utah:

Jullie verhalen blijven adembenemend. Ik zal ze missen !!
    Geniet nog van de laatste dagen en hope to you in Belgium. Poot Utah

• 11 Juli 2008 - 10:21

Kirsten:

Leuk om weer wat van jullie te lezen.
    Geniet van de laatste dagen en tot binnenkort!

groetjes

• 16 Juli 2008 - 17:04

Siham:

Hey Stappers,
    Fijn om weer eens te mogen meegenieten van jullie avonturen! Leuke foto’s!
    Geniet nog van de laatste dagen... en hopelijk tot binnnekort!
    x

• 17 Juli 2008 - 15:30

Tante TIn:

De video's zijn prachtig en een mooie omgeving zo rijden wij ook dikwijls we wouwen dat we achter jullie aan reden.
    Dat de moto zo veel problemen geeft dat hadden we niet verwacht van dat merk.
    Tot thuis nog vele groetjes tante Tin en nonkel Cris