Helse busritten - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu Helse busritten - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu

Helse busritten

Door: Stefanie en Steven

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

09 April 2008 | Indonesië, Batavia

Het heeft weer even geduurd maar hier zijn we met het verslag van Sumatra (voor ons ondertussen ook al 3 weken geleden)

Bij de grensovergang blijkt dat we niet voldoende cash geld hebben om de visa te betalen en voor de visa officer blijkt het te moeilijk om een deel in euro en een deel in Maleisisch geld te betalen. Dan moest ze net iets te hard rekenen. Maar geen probleem ga maar naar de ATM in het centrum. Dus met onze bagage staan we zonder visa en zonder enige controle op Sumatra grondgebied.
Na geld te hebben afgehaald gaan we terug naar de emmigratie post, betalen onze visa en bij het buitengaan worden we ondervraagt en onze bagage wordt gecontroleerd. Terwijl we enkele minuten ervoor al buiten stonden en eventueel smokkelmateriaal konden binnen brengen!?

Na een helse busrit komen we aan in West Sumatra's hoofdstad Bukitinggi. Hier hebben we uiteindelijk de Rafflesia bloem gezien. In andere landen tijdens onze trip hadden we ook al de kans om deze bloem te bewonderen maar het leek ons niet de moeite. Nu we de bloem in levende lijven hebben kunnen aanschouwen vonden we het een aanrader. De wandeling ernaartoe was door een kloof met een waterstroom waar we een grote waterslang hebben gezien. Dit was even verschieten maar het beest was even snel weer weg.
Hier heb ik mijn teva sandalen kapot gelopen. Ook Steven heeft veel problemen met zijn teva's. Ze stinken verschrikkelijk hard en we krijgen die vervloekte geur er maar niet uit. We hadden van iemand de tip gekregen om de sandalen na goed te wassen in de diepvriezer te leggen zodat de stinkbeestjes eraan dood gaan. Zo gezegd, zo gedaan maar na enkele dagen was die geur er terug. Iemand andere tips...

Sumatra heeft veel vulkanische activiteit en in een ver verleden hebben zich enkele meren gevormt in uitgedoofde kraters. Het meer Maninjau en lake Toba. Hier hebben we op de ouderwetse manier gebeeldhouwd. Zittend op de grond met een stuk hout tussen je tenen en kappen maar.. Na 2 uur was mijn rug versleten.

De titel van dit reisverslag is helse busritten, graag wil ik dit verduidelijken: om 16u vertrekken we naar het busstation om de nachtbus die om 17u vertrek te kunnen nemen. Hier aangekomen betalen we aan het loket 2 ticketjes. Al snel laten ze ons weten dat de bus niet altijd stipt aankomt dus maken we ons niet al te druk als het reeds 18u is. Dan komt er een bus aan waar ze ons een plaats in de middengang aanbieden op een plastiek stoeltje. We zijn geen zotten om zo een nachtje door te brengen. Althans ik niet, Steven zag dit nog wel zitten hadden ze een lekkere korting gegeven. Na heel wat heen en weer gediscusieerd over dat ze ons bedriegen of niet eisen we ons geld terug en wonder boven wonder maken ze hier geen punt van. We wagen de kans om naar een andere plek te gaan waar de nachtbussen steeds een halte maken voor de plasstop. Om 20u komen we hier toe en al snel haal ik mijn slaapzak boven omdat de nacht koelte brengt. Om half 3 smorgens komt er uiteindelijk een bus aan en staat ons nog een volledige dag in een krammele bus tegemoet. In totaal zijn we 29 uren onderweg geweest waarvan 15 op de bus. Recuperatietijd van deze dagtocht is 2 dagen en 2 nachten!

De hoofdstad Medan heeft niets te bieden voor ons. Het is zelfs de meest afstotelijke stad die we tot nu toe bezocht hebben. We maken hier slechts een tussenstop om de rit naar de volgende bestemming, Bukit Lawang te doorbreken. Tijdens de tuk tuk rit door deze vuile stad wordt Steven opeens opvliegend tegen een kerel die naast hem zit. Ik dacht in een vlaag aan seksuele intimidatie maar bleek dat dit heerschap reeds 2 keer langs Steven zijn broek heeft gevoeld, op zoek naar een portefeuille vrezen we. Onze eerste bijna pickpocket-ervaring. Godzijdank zijn we gespaard gebleven want we waren juist naar de bank geweest.

De omgeving van Bukit Lawang is in 2003 getroffen door een flooding vanuit de jungle. Vele mensen hebben hier het leven gelaten en een 100tal zijn nooit teruggevonden. Het hele dorp is vernield geweest en tot op heden zijn ze alles aan het opbouwen. We komen hier toe op een zaterdag en dat is de wekelijkse 'disco avond' in het verblijf waar we een kamer hebben vlak boven de bar. Daar we de slaap toch niet kunnen vatten gaan we naar beneden waar de meiden van de keuken staan te shaken. Al snel kan ik me niet inhouden en sta ik mee te dansen. De flessen lokale wiskey worden van achter de toog gehaald en later op de avond staat zelfs Steven met zijn armen in de lucht mee te springen en mee te zingen met de lokale hits. Er zijn zelfs fotos van!
De day after hadden we een echt zondag gevoel en besluit Steven om nooit meer te drinken. We will see!

Tijdens een 2-daagse trekking door de bergkammen van dit nationaal park lopen we letterlijk tegen een semi-wilde urang utang. Het vrouwtje hangt met haar kleintje aan de buik aan een boom te midden van het pad. Met semi wild bedoel ik dat dit apen zijn die werden heropgevoed in het research cnter vlakbij. Vaak zijn deze beestjes weggehaald bij gezinnen (meestal Chinezen) die on-etische bedoelingen hadden.
Onze overnachting tijdens de trekking was een zelfgemaakt kamp van plastiek met dunne matten. Wat hebben we afgezien die nacht - daarbij had Steven diaree van de lokale wiskey. De gids wist te vertellen dat deze liquor van slecht kwaliteit is.

Regelmatig hebben we ons de vraag gesteld hoe goedkoop/duur het leven voor de mensen is. Hoe die mannen die de ganse dag op straat hangen hun brood verdienen? Steeds als we iets kochten op straat/in restaurant konden ze ons op een schraal bedrag van 2 euro niet weergeven.

Daar we de helse busritten echt beu zijn hebben we een vliegticket geboekt vanuit Medan naar Singapore. Als we deze tocht per bus zouden maken zijn we zeker 2 dagen onderweg. Het feit dat we hierna naar India en Nepal gaan en daar een moto gaan kopen (wat ondertussen een feit is) is voor ons een nieuwe wending in de reis. Niet meer afhankelijk van openbaar vervoer, wachttijden,...

Vele groetjes en dikke kussen aan iedereen
SenS

• 09 April 2008 - 06:37

Edwin, Sandra En 2 P:

ziet er allemaal weer knap uit.
    Is die moto op de foto degene die jullie al hebben of gaan kopen?

Groetjes en veel plezier nog
    ps: het zijn er 2

• 09 April 2008 - 09:50

ZORBA:

Wat een verslag. Hopelijk verloopt de reis met de moto naar jullie wens. En laat ons iets vlugger weten hoe dat dat verloopt aub. Zo zijn we iets meer up to date.
    Zonnige groetjes vanuit Kalmthout

• 09 April 2008 - 16:24

Ziko En Yana:

ja zorba dat is waar dat alles maar goe afloop met de motor.steven zal het wel rustig aan doen .zeker als stefanie er bij is.vergeet maar ni tanken daar .nog leuke groetjes .pa en ma

• 09 April 2008 - 17:57

Stoopie:

Helaba,zo te horen nog alles in orde met jullie.Gaan jullie nnog naar Bali? Wel de moeite denk.
    Wij zijn zaterdag naar de fuse geweest, twas Dave Clark.
    Het betere snoeiwerk.
    Jullie hebben hier nog ni zo veel gemist maar toch wel enkele dingetjes.( zal jullie wel op de hoogte brengen als jullie terug zijn).
    Jodel
    XXX

• 09 April 2008 - 20:14

Annemie Meeusen:

Hey Luitjes

Oh die bloem is zo cool! bijna surrealistisch!
    die moto is sooooo you both! very rockabily!

geniet er nog van.

grtz
    x

• 10 April 2008 - 06:14

DVDH:

Yép,

Ivm de teva's, je moet je er genoeg over zetten. Alles is relatief, stank ook :-)

Ivm de pickpocket ervaring, ik heb vandaag gemerkt dat ze mene vélo gepikt hebben in Mechelen. Maar we fixen er wel nen andere!

Ze waren thuis aan 't lachen da ge nog altijd ni kunt drinken.

Maandag zijn ze m'n ramen komen opmeten, plaatsing staat (onder voorbehoud) gepland in de week van 2 juni. Vanaf dat ze er in staan is het "house"-warming + birthday party, jullie zijn ook uitgenodigd natuurlijk :-)

• 10 April 2008 - 08:00

Atos:

Prachtige Oerangoetang. Jullie busrit, echt niet te doen. Geduld is dan een mooie eigenschap. x

• 10 April 2008 - 15:01

SenS:

ter verduidelijking:
    met de moto op de foto zijn we ondertussen een klein weekje aan het rondtoeren te Noord India.

Jullie reacties zijn echt tof, we kijken hier elke keer vol spanning naar uit.

• 12 April 2008 - 09:03

Stefan Silvy Emma:

Hey daar! Zalig die oerangoetang, maar dat busstation echt erg! Wij hebben al meerdere persoonlijke mails en foto's van ons Emma gestuurd maar blijkbaar krijgen jullie die niet aan?! Hier alles dik in orde en hopelijk tot snel groetjes van ons!x

• 14 April 2008 - 08:36

Inge Decuypere:

Fantastisch om jullie verhaal te volgen... herkenbaar op sommige vlakken. Geniet nog van de trip, ik ben aan het aftellen, ben nu thuis met dikke buik en hoop op een ander soort verlossing, is soms ook helse busrit.

Enjoy life en tot snel
    Liefs
    Inge

• 14 April 2008 - 10:34

Kirsten:

Heb vernomen dat jullie er een verlenging hebben aangeplakt van een paar maandjes. Moet kunnen!

Valt t mee om achterop te zitten ginds op die hobbeldebobbelwegen?
    Helm op of is dat ginds allemaal niet nodig?
    Komt moto mee naar België?

Geniet er nog van!

liefs, kirsten xx

• 17 April 2008 - 17:50

Je Gebuur Luc:

Prachtige fotos en geniet er nog van !
    kom goed en gezond thuis voor de verhalen te vertellen wat je meegemaakt hebt. groetjes Luc.

• 18 April 2008 - 16:55

Black:

mooi verslag en rare bloem.De steven kon de moto en den drank weer niet laten heb ik gelezn.Geniet ervan en tot het volgende verslag

• 20 April 2008 - 15:14

Tante Tin:

He, knap van julie om zo met de moto verder te trekken en ook wat een tof machien.Veel geluk er mee en denk er aan je hebt ogen voor en achter nodig.
    Vele groetjes Tante Tin en Nonkel Cris

• 23 April 2008 - 07:55

Micky:

ik vind het heel tof wat jullie doen
    zoveel ervaring en onderneming in vreemde landen geniet maar van al dat moois
    want als je terug in belgie bent moet je afkikken want al het moois laat je ginds
    dus mijn boodschap is
    GENIET VAN DIE VRIJHEID EN VAN DAT MOOIS
    VELE GROETJES UIT KALMTHOUT

• 23 April 2008 - 17:29

Britt:

Hoi folks

Bloempje en aapje zijn zwaar de moeite.
    Euhm, ik begin jullie nu echt te missen hoor!

Groetjes uit Deurne

• 29 April 2008 - 08:02

Daphne:

Hey wereldreizigers
    Lang geleden, jullie doen dat daar super precies, heb ook gehoord dat jullie nog wat langer gaan blijven dan voorzien! Geniet ervan en leuk dat wij ook een stukje mogen meegenieten... x Daphne

• 03 Mei 2008 - 10:34

Debbie En Wim:

leuk on jullie verhalen te lezen
    leuke moto,mooie foto's
    jullie zullen het daar wel naar je zin hebben
    geniet nog van die paar laatste maanden

groetjes debbie en wim