verslag Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu verslag Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu

verslag Rusland

Door: Stefanie en Steven

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

31 Augustus 2007 | Rusland, Moskou

Helaba,

Rusland hebben we achter ons gelaten , dus is het tijd voor een eerste reisverslag.

Door 2 toevalligheden konden we in St Petersburg en Moskou bij lokale mensen overnachten. Onze eerste gastvrouw (Lena) was een collega van Steven zijn vader. Zij was tijdens de zomermaanden op vakantie met haar dochtertje bij haar moeder in St Petersburg. Onze eerste grootse bekommernis was het regelen van treintickets voor de trans-Mongolische express. Vermits elk reisbureau het afraad om de tickets ter plaatse te kopen wegens het communicatie probleem, heeft Lena ons hierbij goed geholpen. Via een collega hadden we een telefoonnummer gekregen van een dame die in Moskou centrum woont. Na telefonisch contact waren we vriendelijk uitgenodigd om bij haar te logeren ( dank aan Monique van Start People A’pen) We reden met de nacht trein van Moskou naar St Petersburg en kwamen ‘s nacht aan. Daar Tatiana (gastvrouw Moskou) het niet aanraad om in het station ’s nacht rond te hangen stelde ze voor om ons daar op te halen. Wat een service, hé!

Ten opzicht van St Petersburg heeft Moskou minder charme. Hoewel het rode plein en de St Basil Cathedraal een verplicht bezoek waard zijn. In deze 2 steden heerste die periode een hittegolf, het was geleden van 1972 dat het daar nog zo warm was geweest. Was het daarom dat iedereen er zo schaar gekleed bij liep?! Stilletto’s, mini rokken en diepe decollete’s……. dit zal Steven zeker bijblijven!

Bij toeristische bezienswaardigheden worden er verschillende prijzen gehanteerd voor de Rusissche toerist en een foreigner. We hebben ons voorgedaan als 2 Russen (nors kijken) en slechts aan de kassa zeggen dat je 2 kaartjes wilt (‘dva’ zeggen) en het gepaste geld geven en voila…

De Rusissche mentaliteit verschilt enorm met deze van ons. Wij mogen dan bescheiden Belgen genoemd worden maar hebben wel een zekere vorm van beleefdheid tov onze medemens. Alsook een overvloed aan lada’s en matroesjka’s zal ons bijblijven.

Het eerste treintraject van 4 dagen heeft onze verwachtingen niet volledig ingevuld. We hadden op en rond de trein meer activiteiten verwacht: rijdende marktjes, opdringende verkopers op het perron,… Alsook meer sociale contacten, maar ja hier zitten we dan weer met het communicatie probleem. Het zicht op de berkenbomen begint na enkele dagen al snel te vervelen.

Op het station van Irkuts (Siberie) aangekomen kwamen we een Belgische koppel tegen (Line en Dave). Ze waren ook juist vertrokken en we volgen tot China dezelfde route. HUn reis is voorzien op een periode van 18 maanden. Hier hebben we een van de grootse meren van de wereld bezocht, Baikal meer.

Nu gaan we verder richting Mongolië om via de Gobi woestijn nar China te reizen.

Heel veel groeten en kussen aan iedereen en tot schrijfs….
Stefanie en steven
xxx

• 31 Augustus 2007 - 14:37

Pensie:

Ahoi, eindelijk gelanceerd! Moedertje rusland al doorkruist... zonder kleerscheuren nogwel! En de russische NMBS, kunnen ze er in Belgiê nog wat van leren? 't Zal wel zeker.
    En mist ge de Withoef nog nt, of den "Adel" jaja... er zullen wel traantjes gevloeid hebben! :)
    Enjoy! Bye bye

Ps: Waar staan de foto's vd stilletto’s, mini rokken en diepe decollete’s?

• 03 September 2007 - 13:50

Kirsten:

Zover reizen voor al dat bloot? Ge moet er iets voor over hebben....

Steven, Pozdravlayem Z Dnyem Rozdyenya

Stoopie:

hallo

• 04 September 2007 - 12:55

Stoopie:

Eerst en vooral ne gelukkige aan de steven. Je kan hier ni te veel typen anders wordt de reactie niet geplaatst. Dus hou het kort.
    Have fun and see ya.
    XXX

• 06 September 2007 - 08:55

Eline:

Elaba open email vandaag voor het eerst. Nog een dikke proficiat voor de Steven!Nog maar een paar weekjes weg en al zoveel gezien.Ben benieuwd naar het volgenden verslag.Hier niet veel spectaculairs,werk begint te vlotten.
    Dikke kussen en zorg goed voor elkaar!!
    Tot snel xxxxxxxxxxxxxx...........

• 07 September 2007 - 18:41

Atos:

Heyder, zo content dat ik was iets te lezen krijgen van jullie. Echt boeiend. Stefanie, je hebt echt schrijverstalent. Zijt voorzichtig in de woestijn met al dat zand. Proficiat Steve ! Enjoy en gauw tot snel. Ik kijk al uit naar het volgende verslag, heb het gevoel dat ik mee reis. Liefs van de baasjes

• 07 September 2007 - 19:24

Bernadette:

we zitten hier bij Inès thuis en u ma en pa zijn hier ook op bezoek. We zijn een goed glaasje wijn aan het drinken want de winter is in zicht. Hier gaat het gewone leventje gewoon door, dat zal bij jullie heel wat anders zijn. Jullie kunnen nu proeven van de verschillende culturen. Geniet ervan en tot schrijfs. Vele groetjes van Bob, Bernadette, Inès, Steve, Sebastiaan en Nele!!

• 08 September 2007 - 10:00

Inge:

Hey Stefanie en Steven,

Ik ben jaloers als ik dit lees, maar vind het fantastisch om jullie avontuur te kunnen volgen. Geniet ervan een maak er iets onvergetelijks van met jullie beidjes.

Stefanie, vanaf nu ben ik officieel je ex-collega en start maandag bij de nieuwe job! Spannend.

Ik hou je wel op de hoogte.

Veel liefs
    Inge, dikke kussen van onze Jack ook!

• 09 September 2007 - 11:19

Kristof:

super houw jullie sterk he
    groetjes

• 12 September 2007 - 07:07

Britt:

Hoi!

Ik zit vol spanning te wachten op het vervolg!!
    Dikke kussen,

• 26 November 2007 - 13:24

Annemie Meeusen:

Hey Stefanie en Steven

Amai wat een avonturen, echt waar geweldig om te lezen!
    Ik zag van't weekend den Dennis in de Oude Withoef en de Govio, en dat deed me er aan denken da'k eens aan Britt moest vragen of ik jullie avonturen ergens kon volgen.

Vandaar mijn mailtje, beter laat dan nooit hé.
    Ik ben eerlijk gezegd verbaasd dat Vietnam zo tegensloeg. Ik dacht dat dat zo'n mooi land was.

Allé, ik blijf jullie reis opvolgen.

Geniet ervan!

Groetjes van Annemie