Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu Mongolie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu

Mongolie

Door: Stefanie en Steven

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

13 September 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

Dinsdag 28/08 zetten we onze transmomgolische route verder voor een treinreis van 2 dagen. Na enkele uren komen we aan bij de grensovergang. Het lange wachten op enkele stempels in onze visa laat de moed niet zakken. Er staat ons immers een nieuwe bestemming te wachten:Mongolie.

De eerste dagen hebben we de hoofdstad Ulan Bator verkent. Deze stad heeft op cultureel vlak niet zoveel te bieden maar er zijn wel heel veel drink - en eetgelegenheden. Low low budget!
Elke dag rustig beginnen met wat sight seeing en afsluiten met een lekkere pint....jaja ze hebben hier veel verschillende soorten.
Overal wordt je aangewezen 'beware of pickpockets' wij zijn gelukkig gespaard gebleven.

Line en Dave zijn nog steeds onze reisgenoten en we besluiten om met zijn vieren op trekking te gaan. We hebben een gids en driver ter beschikking voor 8 dagen. Plan is om via de steppe en de woestijn door te reizen naar de grens van China. Al snel blijkt duidelijk dat onze gids, een 19-jarige studente, volledig incompetent is en extreem lui. De frustraties liepen tijdens de tocht meermaals hoog op.
Hoogtepunten van de trekking:
- het per paard leiden van een kudde schapen en geiten. Hoewel het typisch momgoolse zadel (kleine vorm) niet voorzien is op onze lengte heeft dit pijnlijke momenten opgeleverd.
- de super heldere sterrenhemel, het klinkt cliche, maar echt....dit was buitengewoon fascinerend. Ik heb de milkyway nog nooit zo duidelijk gezien.
- de nomaden leven van het vlees en de melk van hun dieren. Groeten en fruit hebben ze niet daar het land zich niet leent voor de landbouw. Van de melk maken ze oa yogurt en gedroogde zure koekjes. Deze waren niet te eten maar uit beleefdheid hebben deze wel regelmatig moeten proeven.
- we sliepen voornamelijk in een iglo tent en enkele malen in een ger.
- onderweg kwamen we een scientific research camp tegen in de middle of nowwhere. Bij nadere kennismaking stelde een biologe ons voor om mee te helpen. Ze hielden zich hier voornamelijk bezig met het in kaart brengen van plaatselijke diersoorten: wilde schapen, Gerbils, allerlei insecten en wilde katten. Uiteidelijk bleek onze tijd te kort te zijn om een opleiding te krijgen om mee op the field te mogen gaan.
Deze studiekamp heeft onze interesse voor vrijilligerswerk aangewakkerd. Het betreft de organisatie 'earthwatchers', ze zijn over de hele wereld actief in studies over de fauna en flora.
- tidens een van de auto tochten zijn we een kudde wilde antilopen en wilde steenbokken tegen gekomen....breath taking!
De grensovergang naar China verliep via Jeep en ging zeer vlot in tegenstelling tot de overgang van Rusland naar Mongolie.

Ondanks de verschillende soorten keukens zijn onze maag en darmen nog intact.

Veel groeten en tot volgende reisverslag.
Greetz
SenS

• 13 September 2007 - 07:34

Edwin & Sandra:

Ziet er allemaal super uit. Zeker de nieuwe dingen blijven proberen veel chance, bon courage en vooral veel plezier.

Groetjes en tot schrijfs

• 13 September 2007 - 11:05

Stoopie:

Goed dat jullie je amuseren want ik heb al een mega baaldag en tis nog maar één uur. Heb nog een leuke dag voor de boeg.
    Wou dat ik mee kon trekken met jullie,
    het is daar amazing é.
    Maar ja, der moeten nog mensen werken.
    De groetjes van de stoop en drie dikke kussen

• 13 September 2007 - 11:45

Frank:

Hey beste vrienden,

het gaat blijkbaar goed met jullie. Ik reis momenteel met iemand die net terug is van Mongolie. Ik heb de foto's gezien en het leek me zeer mooi en vooral een zeer uitgestrekt gebied. Als je naar china gaat, ga dan vooral naar Xi'an ( denk ik) want daar zijn de talrijke soldaten, gemaakt vanuit steen, gevestigd. Allemaal verschillend van maat tot zelfs de gelaadsuitdukking! Bon, je ziet maar. Ik kom achteraf ook nog naar China. Misschien zie we elkaar dan.

PS. ik wacht nog steeds op die uitdagende foto's!

• 14 September 2007 - 08:14

Sonia Ma Van Steven:

Vandaag is het 1 maand geleden dat jullie vertrokken. Wat ben ik blij dat alles tot hiertoe goed verlopen is. Alle dagen is mijn eerste werk of er een berichtje van jullie is. En ja ik ben blij met de verslagen. Ons Stefanie doet dit zeer goed.We schrokken wel even met jullie interesse voor het vrijwilligerswerk. Het is ook plezierig om de berichtjes van jullie vrienden te lezen. Leuk dat er nog aan jullie gedacht wordt.
    Zorg goed voor jullie beidjes, en een stevige knuffel van ons allemaal.

• 15 September 2007 - 11:21

Stefan Silvy Emma:

Hé daar,de reis verloopt goed blijkbaar!
    Blij jullie nog eens te schrijven.
    Hier ook alles oké en ons engeltje is veel rustiger nu dus dat is ook leuk hé.
    Ik ga 1 van de dagen wat foto's doorsturen en jullie gaan schrikken want ons Emma groeit als kolen!
    Dikke knuffels van ons!!xxx

• 15 September 2007 - 19:50

Jason:

Hey leuk te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben. Al dat moois om te bekijken, ja dat lijkt me ook adembenemend. Ook fijn dat je nog steeds die reisgenoten hebben. Hoe meer zielen hoe meer vreugde zeggen ze he.
    Ale tot de volgende... Grtz

• 16 September 2007 - 11:22

Mille:

Hey landlopers!
    Blij te horen dat het goed gaat met jullie en dat de reis jullie goed bevalt!
    Het moet allemaal een schitterende ervaring zijn en als ik het zo lees, krijg ik alleen maar zin om ook te vertrekken...
    Ik ben al benieuwd wat jullie in China gaan beleven dus laat maar gauw iets weten!!
    Maar wel voorzichtig zijn hé! En geen dingen doen ik ook niet zou doen (nog steeds keus genoeg!)

Geniet er nog van en hoop gauw weer nieuws te horen!

Gr.
    Mille

• 18 September 2007 - 14:43

Andy:

hoy Steven en Stefanie,
    leuke reisverslagen tot hier toe.
    ben benieuwd naar de foto's later.
    zit reeds te wachten op het volgende verslag.

het ga jullie daar goed,

tot mails

• 18 September 2007 - 18:46

Atos:

Gelukzakken, jullie verhaal leest als een documentaire, boeiend en leerrijk.
    Ja amai, nog meer zo'n verhalen en mijn valies staat klaar om terug naar de wildernis te reizen. Bedankt voor de tip van de earthwatchers. Pas op voor de chinezen want dat zijn linke kerels. Momenteel is bij Man bijt Hond, Peking Peking Martin Heylen die rondreist en stukjes China laat zien. Fascinerend land. Tot snel.

• 26 Oktober 2007 - 05:15

Bart:

Hey mannen,

leuk om een jullie reis te kunnen volgen via deze site.
    Geniet ervan!
    groetjes