Datong, Pingyao, Xian, Chengdu en Emeishan - Reisverslag uit Peking, China van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu Datong, Pingyao, Xian, Chengdu en Emeishan - Reisverslag uit Peking, China van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu

Datong, Pingyao, Xian, Chengdu en Emeishan

Door: Stefanie en Steven

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

09 Oktober 2007 | China, Peking

Centraal China heeft enkele 'must seen places' die we uiteraard niet links hebben laten liggen.

Datong is een grote stad zonder charme maar ondanks dit heeft het toch 2 toppers te bieden: het hangend klooster van Xuankong en de Yunganggrotten (251 grotten en 51000 beelden) Vermist we maar 2 dagen hier zijn besluiten we deze 2 sites op 1 dag aan te doen. De voordeligste manier is via het reisbureau CITS (een government bureau voor buitenlanders) Dit is helemaal niet ons ding. Je weet wel, achter een vlaggetje aanlopen met allemaal hetzelfde petje (wij dus niet!) en luisteren naar een gids die Chinglish spreekt.....alle de typisch manier om op zijn chinees te reizen. Van het hangend klooster zijn we niet echt overdondert, het is meer een vogelkastje aan een rots. Dit is onze bescheiden mening.
Hier zijn we Line en Dave nogmaals tegen het lijf gelopen. Ze reizen 1 dag voor ons dus is het niet uitzonderlijk dat we elkaar nog zullen tegen komen.

Na een nachtje treinen komen we aan in Pingyao. Onze trotter noemt deze stad een wonder. En inderdaad.....de stadsmuren, de kleine steegjes en de gewoonweg gezellige sfeer maken het een ideale plaats. Op het moment dat wij er waren vond er een internationaal fotofestival plaats. Tijdens een van onze slentertochten botsten we tegen de Belgische delegatie (Belgian Photographic Association). Was het onze uitermate interesse of onze sympathieke kop die er toe geleid heeft dat we elks een toegangbadge kregen. Hiermee konden we alle exposities en tentoonstellingen bekijken + gratis toegang tot alle bezienswaardigheden.

Ongeveer 30 jaar geleden heeft een boereke dat opzoek was naar water Xian op de wereldkaart gezet. Hij stootte op brokstukken van het welbekende terra cotta leger. Het is onwaarschijnlijk welke gevolgen dit had voor de stad. Dat van 14 uit een dozijn is uitgegroeid naar een van de meest bezochte toeristische plaats ter wereld, althans volgens onze reisgids.

Voor het eerst tijdens onze reis zijn we echt ontroerd geweest door de aanblik van de Giant Panda. Het research center te Chendgu was meer dan geweldig. Voor een 'gammele' 100 euro mag je op de foto met een baby panda. Onze dierenvriend Proost nam dit natuurlijk in overweging.....ondanks het zeer hoge knuffelgehalte nam rationele Steven het besluit dit niet te doen.

Voor de meeste trotters is Chengdu een spitsing om ofwel door te reizen naar Tibet (deze weg hebben onze kompanen van Deurne Line en Dave gekozen) ofwel naar het Oosten richting Hongkong en Shanghai of zoals wij verkiezen verder te gaan naar het Zuiden om zo de grensovergang met Vietnam te kunnen nemen.

Na de Gobiwoestijn was het weer tijd voor een trekking. Een van de 4 heilige bergen van China, Mt Emei 3100m, was ons doel. Technische gezien is het geen moelijke beklimmimg maar daar we op 1 dag een hoogte van 2400m hebben overbrugt en de klim volledig uit trappen bestaat mag dit fysiek niet onderschat worden.
We hebben het geweten: onze benen hebben 4 dagen pijn gedaan.
Voor mijn 'dierbare' collega's van Ineos: dit is 50 maal de reactor op en neer!?

We zijn weer wat ervaringen rijker en hebben al verschillende interessante mensen ontmoet. Dit maakt het reizen echt een leerschool.

Vele groeten en kussen
SenS

• 09 Oktober 2007 - 14:53

Mil:

Hello amigos

Ik geef vrijdag samen met Eline een te gek feestje in het Huis Van Augustijn voor onze verjaardag,
    en ik wou toch even zeggen dat we het héél jammer vinden dat jullie er niet bij kunnen zijn!
    Uiteraard vertoeven jullie in betere oorden dan ons doodgewone Heide City dus spijt gaan jullie niet van hebben, maar toch hadden we jullie er graag bij gehad, maar helaas ...

Verder nog veel plezier ginder en we zullen er ene drinken op jullie, of meerdere zelfs !!!

Gr.
    Mil & Eline

• 09 Oktober 2007 - 15:26

Stefanie:

Hey Mil,

inderdaad ....we hadden er graag bij geweest. Volgend jaar vieren we gewoon dubbel zo hard, dan worden Eline en Ik 25 jaar.

Drink er maar ene op onze gezondheid!

cheers
    SenS

• 09 Oktober 2007 - 16:04

Rob:

hey

De verslagen en de foto's blijven me tot de verbeelding spreken .Gewoonweg super.

Ps. Ik als dierenvriend had toch graag zo een foto gezien waar julie en wat panda zouden opstaan .

Tot het volgende verslag

groetjes rob

• 09 Oktober 2007 - 19:35

Raket:

Ik heb het geprobeerd 50 keer de reactor, en ben toch al aan 1 keer geraakt.
    Megazwaar :)))
    Greetz
    The A-Team

• 10 Oktober 2007 - 05:14

Frank:

Prachtig! Vooral hamgend. Ik kan niet wachten tot het moment zal aanbreken dat ik naar China kan vertrekken. Maar ik moet volhouden! Even de centjes aanvullen door wat jobjes te doen en dan is master Frank hond aan het eten in dat mooie steegje dat hierboven op foto staat vastgelegd.

Veel geluk.

Mille, spijtig dat ik je verjaardag niet mee kan vieren. Maar ik zal een cakje eten voor je gezondheid. Alvast gelukkige verjaardag!

• 10 Oktober 2007 - 07:11

DVDH:

't is 13 uit een dozijn hé :-)

Jullie nederlands is precies ook al aan 't afnemen, goed gespreekt zou ik zeggen :-)

• 10 Oktober 2007 - 18:04

Atos:

Atos vond de foto's met de panda wel aantrekkelijk. Indrukwekkende foto's. Atos heeft wat lichamelijke klachten, blijkt dat ze ook hernia heeft zoals baasje. We are one in pain. Wat betreft Daphné zat je juist van idee.
    x

• 11 Oktober 2007 - 16:07

Line En Dave:

Hey ex-reisgezellen,

Zo te lezen hebben jullie intussen alweer mooie dingen gezien. Bevalt China jullie nog steeds of begin je de Chinezen wat beu te worden ;-)

Tibet was geweldig, heel erg mooie dingen gezien vooral qua natuur.

Momenteel zitten we in Nepal, even uitrusten in de geweldige stad Kathmandu.
    Je kan het niet geloven, maar hier is de ene bakery na de andere. Toch zalig een ontbijt op z'n europees !

Nog veel reisplezier, we blijven jullie volgen en wie weet tot binnenkort :-)

• 12 Oktober 2007 - 10:51

Peggy Mayr:

Hé jullie tweekes,

Kben via Véke ingelicht over jullie site!
    Leuk om dat te doen.
    Seg, waar zitten jullie allemaal?
    Rusland, Mongolië, nu China...en daarna?
    Hoe lang blijven jullie weg aub?

Je leert mekaar wel door en door kennen hé, op zo'n rondreis.Jullie zien er inderdaad saampies gelukkig uit.

Hier alles ok. Yaro is twee geworden en ik ga nu bij Aertssen starten als receptioniste, vlakbij én deeltijds.

Verder is ons huis bijna af - we hopen in februari, maart er in te zitten.

Ik wens je nog veel plezier op jullie reis en wil jullie zeeeeeeeker uitnodigen in onze nieuwe stek, zodus zien we mekaar nog eens terug hé?

Grt,
    Peggy Sue

• 12 Oktober 2007 - 12:23

Stefanie:

Hey Peggy,

echt super om je te horen.
    Wordt de Yaro al 2? Dat gaat snel zeg...

Stuur je anders je prive email adres eens door naar prooststefanie@hotmail.com

Groetjes en tot binnenkort
    x x x
    Stefanie

• 13 Oktober 2007 - 04:34

Xavier:

hello SenS,

Dat ziet er allemaal waanzinnig vet uit. Tof dat jullie deze site geopend hebben, zodat wij wat kunnen meegenieten van jullie avontuur.

Nog veel reisplezier!!!

• 27 Oktober 2007 - 14:32

Sarah X:

Hey stefanie & Steven,
    wat leuk om jullie avonturen te volgen! Jaloezie is het eerste wat in mij opkomt!! :-). Geniet er nog van en ik kijk al uit naar het volgende verslag!
    Groetjes, Sarah (van britt :-))