Zuid China - Reisverslag uit Peking, China van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu Zuid China - Reisverslag uit Peking, China van Stefanie Proost - WaarBenJij.nu

Zuid China

Door: Stefanie en Steven

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

05 November 2007 | China, Peking

Een Oktober is de nationale feestdag van China (Golden week). Iedereen heeft de hele week vrij en gaat op vakantie in eigen land.

Vele studenten en oudjes trekken naar het gezellige Lijang. 'S avonds verandert de hele meute winkelende chinezen in een dansende en luidkeels zingende troep (Salou look a-like) Vooral de nummers van 2-unlimited, voor de cultuurbarbaren dit is een Nederlandse groep van de jaren 90, zijn zeer populair. Het ontvangst in het guesthouse Mama Naxis was de slechtste ooit. Nadat de jonge dame onze kamer had laten zien begon ze in het chinees naar ons te blaffen. Na haar op haar plaats gezet te hebben was ze de rest van het verblijf poeslief. De godmother van het guesthouse,Mama Naxi,is een nachtmerrie: degoutante helse stem en hyperactief voor een dame op leeftijd. Enigste meerwaarde is dat je er voor 0.3 euro kan ontbijten en voor 1 euro a volonte kan aanschuiven voor het avondeten. Ja Ja.....ons budget.

Na 2 dagen zijn we zo goed als verlost van de spierpijn van de laatste trekking. De Tiger Leaping Gorge is een tocht naar een plaats waar volgens mythe een tijger opgejaagd door stropers een kloof van 30 meter heeft oversprongen. Echt de moeite en een wandeling met enkele zeer riskante stukken.

Op een marktje te Dali werden we met enkele rariteiten geconfronteerd. Een vrouw die haar mooie lange haar verkoopt, een 'tandarts' die je lelijke mond opvult met secondhand tanden!!

In dit dorpje hangt een psychedellische sfeer. De eerste foreigners kwamen naar hier om hun verhalen te vertellen onder invloed van het groene kruid. Op elke hoek wordt je aangesproken door een huismoeder die denkt dat je wel wat stuff wilt kopen.

Met een studentenkaart krijg je vaak tot 50% korting op entregelden. Als echt Belg (lees: fraudeur) lieten we onze Belgische ID-kaart zien. Dit heeft meermaals gewerkt tot we een slimme loketbediende hadden die het engelse woord 'identity kaart' kon lezen. Bleek dit nog wel een van de duurste sites te zijn: het Stone Forest in de omgeving van Kunmimg. We hadden er echt de pest in en hebben na wat zoeken een winkeltje gevonden die voor ons een goodfake studentenkaart heeft gemaakt. Alle....ze zijn niet echt good.... maar they will do the job. We hadden een exemplaar van het www gehaald, een pasfoto en onszelf de studierichting economie gegeven.

De busrit naar het grensstadje Jianshui eindigt op de autostrade, hier moeten we verder stappen naar het centrum. Deze stad is niet veel soeps maar hiervandaan kan je makkelijk naar Vietnam reizen. Het karstgebergte dat bekend is van Noord Vietnam heeft hier ook sporen nagelaten en dit merken we in een gigantisch grot even buiten het stadje. Om de grot zichtbaar te maken hangen de chinezen verschillende kleuren neonlicht achter spleten zodat het een smeltkroes wordt van lekker kitch tot fascinerend.

Na anderhalve maand hbben we China verlaten en Zuid Oost Azie staat in het vizier.

Nogmaals bedank voor de vele reacties. Het geeft een fijn gevoel dat we vanuit ons landje gevolgd worden.

Vele groeten
SenS

• 05 November 2007 - 07:05

Swaggy:

hey stefanie en steven, first time sign of life in a long time, heb jullie verhalen al de hele tijd gevolgd, ziet er geweldig uit, zou er zo voor tekenen;
    Enjoin your life as a chinese en voel je lekker groot tussen de klein mannen ;-)
    Geniet ervan!

Heel veel groeten en veel plezier.

Stijn S

• 05 November 2007 - 08:06

Frank:

Leer schrijven Stijn!

Groeten en veel succes, profiteurs!

• 05 November 2007 - 08:37

Edwin & Sandra:

Allez het volgend land op de route komt eraan. Enjoy the ride.

• 05 November 2007 - 13:39

Zorba:

Ben blij met het nieuwe verslag, volgende keer niet meer zo lang wachten. (laat Steven ook maar eens een verslagje maken)
    Graag nogeens wat foto's met jullie erop.
    Tot later

Woef woef

• 05 November 2007 - 17:56

Inge:

Hey,

De foto's zien er zalig uit! Om van jaloers te worden, ik zou er nogal mijn gangen kunnen gaan met mijn toestel.
    Geniet nog verder van dit unieke avontuur.

Groetjes
    Inge, Jack en Frank

• 05 November 2007 - 21:20

Mil:

We blijven jullie volgen amigos en is leuk om te lezen!
    Geniet er nog van en tot volgend verslag!

Gr.
    Mil & Laura

• 06 November 2007 - 21:01

Rob Alias ROB:

Weer leuk om weer wat van jullie te horen !
    Je mag voor mij ook zo een studenten kaart meebrengen lekker handig .
    Trouwens die tandarts is die nu aan het flossen????

Groetjes Rob

• 07 November 2007 - 16:26

Line En Dave:

We hebben net jullie laatste foto's bekeken en wat zien we???? Stefanie in een halflange broek?? Werden die lange broeken toch wat heet aan je billekes :-)

Heb je je mooie, Chinese wollen truitje nog kunnen aandoen of zitten jullie al de hele tijd in warm gebied?

We zijn benieuwd naar jullie Vietnam-verhalen. Hoe zit het daar, hoe lang zijn jullie daar intussen al?

Reisgroeten uit Thailand !!

• 09 November 2007 - 10:29

Tant Tin En Nonkel C:

Het is heel tof wat jullie doen vele groetjes tante tin nonkel Cris

• 11 November 2007 - 10:32

Rein:

Hey hey,

Wat een superavontuur! En ja, ik ben jaloers! Kan niet wachten tot het volgende verhaal van jullie reis te lezen!
    Groetjes en liefs,
    Rein x

• 11 November 2007 - 16:15

Atos:

Weer ongelofelijk jullie avontuur. Ondertussen ben ik met acupuntuur voor Atos gestart. Haar gewrichten beginnen haar zwaar in de steek te laten. Geen resultaat. Als je een chinese tovenaar tegekomt, laat die dan wat magie naar België sturen. Niet zeggen dat het een hond is, want die eten ze op.
    x
    Atos

• 12 November 2007 - 09:55

Stefan En Silvy :

Echt toffe foto's!Wat een natuur daar en altijd veel te beleven voor jullie.Hier verloopt alles rustig en goed.Geniet van iedere moment daar en denk ook veel aan ons hé. Groetjes en knuffels vanuit Wuustwezel!!

• 12 November 2007 - 20:17

N. Bob En T. Det:

Hallo,
    Wat een mooie foto's weer,Wat jullie nu al gezien hebben ,ongelooflijk geniet er maar van! Wij zijn pas 5 dagen naar onze mooie Ardennen geweest, en dat was toch ook genieten van de mooie herfst !
    Den dinka is heel ziek geweest, waarschijnlijk epilepsy, hopelijk vinden ze vlug wat het echt is, ze was maar zielig.
    Profiteer nog met volle teugen van al wat mooi is en tot kijk!
    Groetjes van ons allen!

• 15 November 2007 - 08:18

Britt:

Hoi!!

Zorba heeft een punt, graag nog eens wat foto's met jullie erop!
    Stefanie, je kan goed vertellen. xxx